dimecres, 17 d’octubre del 2012

Fango l'hort

Com que encara no he tingut temps de llegir-me tota la bibliografia, decideixo començar a avançar a l'hort fent dues tasques:

Les eines necessàries: la fanga i l'aixada.
Foto Núria A.G.
1. Fangar.
2. Treure les males herbes. 


Tot i que no estic segura de si tinc una bona lluna per treure males herbes, ja que no he acabat de llegir-m'ho tot, començaré treient-les, tot i que hagi de fer les feines dues vegades. Moltes vegades si es treu les males herbes en una lluna que no toca, tornen a sortir molt més ràpid.





1. A fangar l'hort!:

Eina per airejar la terra: la fanga.
Foto Núria A.G.
Tot i que tota la meva vida he vist als meus pares fangar d'una manera (clavant la fanga i tombant la terra), la noia de la Cooperativa Sambucus que ens fa la formació ens va dir que en l'hort ecològic, això no era recomanable fer-ho així.

No ho explicaré amb les seves paraules exactes, però la idea que en vaig extreure jo de la seva explicació és que  en aquesta capa de terra superior, de 5cm hi ha els nutrients, i si ho tombem, no deixem que treballin correctament, ja que queden soterrats deixant desprotegida la capa de sobre que és la més vulnerable. 


Per fangar en hort ecològic, només necessitem airejar la terra, és a dir:

Clavem la fanga a la terra per airejar-la (perquè respiri).
Foto Núria A.G.

1. Clavem la fanga a la terra.
2. Aixequem una mica la fanga amb la terra a sobre, perquè s'airegi.
3. Treiem la fanga sense tombar-la.

No sé si m'he explicat prou bé.

La fanga és l'eina que té un mànec de fusta llarg i al final té unes 3 punxes de ferro que serveixen per clavar-les a la terra i així poder-la airejar.




2. Treure les males herbes:
Treient les males herbes.
Foto Núria A.G.
L'altra eina per treure les males herbes hauria de ser un aixadell, però si no se'n disposa de cap, es pot utilitzar també una aixada. Fer-ho segons el què us vagi més bé. 

L'aixadell és més petit i va millor de manejar i l'aixada té un mànec més llarg i té diferents utilitats (cavar la terra, arrencar les males herbes, arrabassar...).


Així doncs, em vaig disposar a fangar tot l'hort i a treure les males herbes (lluna decreixent). També he de dir que no vaig encertar la lluna ja que al cap dels dies, vaig haver de treure les males herbes unes quantes vegades més.

Una bona lluna per treure les males herbes és amb lluna nova.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada